Přejít k hlavnímu obsahu

Chytré měření

Smart Metering

Měření spotřeby energií v domácnostech zatím ve většině případů probíhá jednou za rok a zákazníci u něj často musejí být, aby odečítačům umožnili přístup k měřidlu. To je problém hlavně u chat, garáží a jiných nemovitostí, ve kterých se jejich majitelé zdržují jen někdy. Navíc, pokud svou spotřebu zákazníci aktivně nesledují, nemají o ní průběžně přehled. A právě tato úskalí současného způsobu měření spotřeby se s nástupem chytrého měření pomalu stávají minulostí.

Chytré elektroměry zatím instalujeme pilotně do vybraných lokalit, časem ale úplně nahradí ty klasické. Projekt zavádění chytrého měření spolufinancuje Evropská unie. Podrobnosti na toto téma se dozvíte v záložce Projekt SMARAGD níže na stránce.

Čím je chytré měření nové?

  • Údaje z elektroměru odečítáme na dálku každý den, proto budete mít lepší přehled o své spotřebě. Tu budete moct brzo sledovat přes účet přímo na našem webu.
  • Snadno si porovnáte spotřebu i náklady za libovolná období. Díky tomu je můžete zkusit i snížit.
  • Chytré elektroměry přispívají k efektivnějšímu využívání energií a celkově podporují naše šetrné chování k životnímu prostředí.

Nemusíte se bát, že si s obsluhou elektroměru nebudete vědět rady. Při montáži dostanete jednoduchý uživatelský návod, abyste se ve zobrazovaných údajích vyznali. Ten si můžete stáhnout i na našem webu.

Na co se nás nejčastěji ptáte

1. Proč mi instalujtete chytrý elektroměr, když jsem si ho neobjednal/a?
Výměna klasických elektroměrů za chytré bude probíhat postupně na celém našem distribučním území.

2. Kolik mě to bude stát?
Výměnu elektroměru za chytrý zaplatíme my, distributor. I když měří ve vašem odběrném místě, elektroměr vlastníme. Náklady na jeho výměnu jdou proto jen a jen za námi.

3. Co z toho budu mít?

  • Chytrý elektroměr ve vašem odběrném místě budeme každý den odečítat na dálku, vy u odečtu vůbec nemusíte být.
  • V každém okamžiku budeme mít přesný přehled o naměřených hodnotách – to se hodí například v případě přepisu odběrného místa, změně dodavatele, při mimořádné fakturaci nebo změně ceny.
  • Vy se snáz dostanete k údajům, které elektroměr naměří. Tato možnost bude zanedlouho dostupná na našem webu.

4. Jak se chytrý elektroměr ovládá a co můžu přečíst na displeji?

  • Při výměně elektroměru dostanete uživatelský návod, který si můžete stáhnout také zde na webu. Většinou ale není potřeba do chodu chytrého elektroměru jakkoliv zasahovat.
  • Na displeji se v pravidelných intervalech zobrazují údaje o vysokém a nízkém tarifu pod předčíslím neboli OBIS kódem:
    • pro vysoký tarif se ukáže OBIS kód 1.8.2
    • pro nízký tarif platí OBIS kód 1.8.3.
       

5. Kdy elektroměr spíná do nízkého tarifu? Jak poznám, že nízký tarif zrovna platí?

  • Na displeji si pod OBIS kódem 0.2.2 můžete zobrazit název TOU tabulky (např. ACd25).
  • Tento název tabulky potom zadáte do vyhledávání a zobrazí se vám časy, kdy u vás platí nízký tarif.
  • Kompletní tabulky pro jednotlivá období si můžete stáhnout i níže na této stránce. 
     

6. Jak teď bude probíhat pravidelné odečítání elektroměrů, budou i dál chodit odečítači?
Chytré elektroměry odečítáme dálkově, a to denně. Odečítači k vám proto už chodit nemusí. Stavy z elektroměru si na dálku odečteme i v případě změn na odběrném místě, jako jsou přepis nebo změna dodavatele.

7. Co když vypnu hlavní jistič v elektroměrovém rozvaděči? Budete i potom moct elektroměr odečíst?
Při vypnutém hlavním jističi elektroměr neodečteme. Automaticky to ale uděláme v okamžiku, kdy bude hlavní jistič zase zapnutý.

8. Má pravidelné vypínání hlavního jističe vliv na spínání tarifů?
Pokaždé, když se jistič zase zapne, elektroměr začne spínat tarify podle předem nastaveného kalendáře. Pravidelné vypínání jističe tím pádem není žádný problém. Vnitřní hodiny elektroměru, kterými se spínání tarifů řídí, se pravidelně synchronizují.

9. Při výměně elektroměru za chytrý jste mi odmontovali přijímač (spínač) HDO. Proč?
Chytré elektroměry obsahují vnitřní kalendář spínání tarifů (viz tabulky níže na stránce), a proto už nebyl potřeba. Vaše spotřebiče bude ve vysokém tarifu blokovat přímo elektroměr.

Návody k chytrým elektroměrům

Chytrý elektroměr sice většinu času žádnou obsluhu nepotřebuje, návod se ale přece jen hodit může.

Projekt SMARAGD

Operační program: Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost
Program podpory: Smart Grids I. (Distribuční sítě)
Výzva: Smart grids I. (Distribuční sítě) – II. výzva – aktivita d)
Registrační číslo projektu: CZ.01.3.12/0.0/0.0/17_136/0011438
Název projektu: Smaragd

Projekt Smaragd je spolufinancován Evropskou unií.

Loga EU a MPO

Projekt Smaragd spočívá v instalaci čtyř hlavních technologických prvků pro systém smart meteringu a řízení lokálních bilancí. Vlastní měření je realizováno smartmetry s dálkovým odečtem dat a přenosem povelů. Data jsou poté poslána do datových koncentrátorů nebo přímo do nadřazeného systému – datové centrály. Datové koncentrátory agregují data ze smartmetrů v dané spádové oblasti a zajištují následnou komunikaci s datovou centrálou, ve které dochází k dalšímu zpracování a analýze dat pro jejich uskladnění a další distribuci. Po osazení technologie smart metering bude nasazen systém pro lokální řízení zátěže pro účely demand site response. Realizace projektu Smaragd proběhne na území většího počtu obcí v rámci distribuční oblasti společnosti E.ON Distribuce, a.s. Celkem bude inteligentním měřením osazeno přibližně 27 716 odběrných míst.

Opatření, jež byla do projektu zahrnuta, povedou ke zlepšení kvality, spolehlivosti, bezpečnosti a udržitelnosti dodávek elektřiny konečným zákazníkům. Zároveň tato opatření zajistí úsporu spotřeby elektrické energie díky jejímu efektivnějšímu plánování a řízení. Projektem Smaragd společnost E.ON Distribuce, a.s., reaguje na aktuální trend nastolený mezi evropskými energetickými společnostmi, jehož cílem je efektivní a komplexní automatizace celého procesu odběru elektrické energie od počátečního měření spotřeby elektrické energie až k její finální fakturaci.

 
Časy spínání nízkého tarifu si můžete pro svůj chytrý elektroměr jednoduše zjistit také pomocí vyhledávání. Stačí zadat název vaší TOU tabulky (např. ACd25), který si přečtete na displeji elektroměru. 

elektromer
Máte další otázky? Volejte nebo pište
800 77 33 22

(pracovní dny 7–20 hod.)